L’Alexandre de Cabanyes era com el Manel de Cabanyes, un romàntic. Es pot veure en l’obra del pintor un paral·lelisme estètic amb les marines de J.M.W. Turner, pintor romàntic anglès. Turner pintava la platja de Brighton cap a finals dels vint del segle XIX i pintava barques varades a la sorra i també retratava els pescadors. A la vegada Cabanyes feia el mateix però canviant l’escenari per la platja de Vilanova.

No tan sols compartiran aquesta afició per pintar marines sinó que també els dos pintors seran  els hereus de la casa familiar. En el cas de John Constable vivia en una mansió a prop de Suffolk. La va representar en totes les èpoques i estacions, sovint des del mateix punt per veure-hi els canvis que s’hi produïen en ella. I l’Alexandre de Cabanyes també ho va fer amb la Masia. Ell pintava des de la finestra del seu taller el bosc que hi havia davant de la masia.

Joan Callejón i Cabrera (escriptor vilanoví del segle XX) va escriure sobre ell: “el pintor Alexandre de Cabanyes ha viscut de l’herència espiritual del poeta. Que el nostre modernista és una realització, en el tombant plàstic, dels continguts morals del poeta”.

Callejón situa el pintor Cabanyes “entre l’expressió romàntica i els continguts clàssics”. I el considera “bipolaritzat a l’ombra del poeta: clàssic en el contingut o comportament de vida i romàntic assedegat en el moment de formalitzar la seva obra pictòrica”.

 

– La bibliografia del text s’ha extret del RETRAT N. 14. ALEXANDRE DE CABANYES I MARQUÈS (1877-1972) d’Oriol Pi de Cabanyes. Editat per l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.
https://www.vilanova.cat/doc/doc_77759593_1.pdf