Alexandre de Cabanyes és reconegut com un gran pintor de paisatges, temàtica que si no era l’única que practicava sí que ocupa la major part de la seva producció artística. A Catalunya proliferen els artistes del paisatgisme a la segona meitat del s. XIX, ja que és un tema que agrada a la burgesia, els principals compradors d’obres d’art. Els recursos principals dels artistes seran el paisatge, els retrats i les pintures costumistes. Però la realitat no fou sempre aquesta a les nostres terres i amb anterioritat al segle XIX, la natura representada era només el fons d’escenes històriques i/o religioses però no un recurs artístic per si mateix. Per sort, aquest fet canvia i la demanda d’aquest motiu artístic perdura en el temps abastant diferents estils i modes.A Catalunya trobem grans artistes molt reconeguts que practiquen l’art de fer del paisatge un motiu únic en si mateix. Són pintors que ja practiquen el plein-air i surten amb els seus cavallets i paletes a pintar a l’aire lliure, tal com podíem descobrir l’Alexandre Cabanyes a algun racó de la comarca practicant el plaer de contemplar les llums incidint en els colors del paisatge per plasmar-ho després a la tela.

Aquest text forma part de la visita temàtica “El llegat artístic d’Alexandre de Cabanyes a Vilanova i la Geltrú “,que Mireia Rosich, llicenciada en història de l’art i directora de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer va fer a la Masia d’en Cabanyes l’ abril del darrer any. És extret del fragment “Un paisatgista en terra de paisatgistes” on vol donar rellevància no només a la figura d’ Alexandre Cabanyes sinó a l’art del paisatge i la seva incidència en el nostre territori.

Podem trobar obra d’Alexandre de Cabanyes a museus com la Masia d’en Cabanyes, la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, el Museu Nacional d’Art de Catalunya o el Museu d’Art Modern de Madrid. En aquest cas, acompanya al text l’obra “Platja” pertanyent a la Col•lecció Llegat 1956 del Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú.