La Masia d’en Cabanyes gaudeix d’una excepcional col·lecció pictòrica que des del primer inventari fet pel propi Josep Anton de Cabanyes i Ballester l’any 1830, ha pogut ser investigada amb més profunditat per diferents estudiosos en la matèria, enriquint així les dades de les quals disposàvem sobre les peces.

Fa un temps vam tenir el privilegi de comptar amb l’assessorament de Sinem Fatma Eryilmaz,  Doctora en història otomana per la Universitat de Chicago, la qual va analitzar un oli sobre coure d’autor desconegut datat al s. XVII, anomenat dins la col·lecció com “la batalla otomana” i que es troba localitzat a la Sala de Música de la Masia. Les conclusions de la investigadora van canviar completament la visió que teníem de la peça. En realitat el quadre no reproduiria una batalla, ja que no hi ha indicis de lluita, sinó més aviat la retirada ràpida de les tropes turques del seu campament. Probablement, l’escena representi el setge de Viena, que tingué lloc l’any 1683 que finalitzà amb la retirada de les tropes de la ciutat austríaca. La imatge de l’àngel que porta un llamp a la mà, semblant atacar l’exèrcit, en realitat podria representar la victòria del cristianisme sobre els turcs. Fins i tot es podria identificar el personatge central, per les seves dimensions i posició privilegiada a l’escena, es tractaria de Kara Mustafa Pacha, gran visir otomà que inicià el citat setge de la ciutat de Viena. Algunes vegades, aquests profunds estudis ens desvelen algunes sorpreses, en aquest cas, en desemmarcar el quadre es va trobar en un dels laterals el rostre d’un home amb barret, un personatge que sembla no tenir res a veure amb els otomans pel que no sabem a qui correspon i si podia tractar-se fins i tot  d’un autoretrat del mateix  autor de l’obra.

La Batalla Otomana 006 La Batalla Otomana 004