maquetamasiaLa Masia d’en Cabanyes és una vil·la a la manera de les “villae” romanes de l’antiguitat (una hisenda enmig del camp pensada com una unitat de vida i de producció agrícola) i és feta amb l’estil que van voler recuperar del Renaixement com del Neoclassicisme. Sobretot d’Itàlia del Nord (especialment al Vènet i a la Toscana).

 

Domenico Bagutti, l’arquitecte de la casa i segons la tradició familiar va imaginar aquesta vil·la amb simetries pròpies de Palladio. Ell va demanar que li fos proporcionada una pintura amb el paisatge on hauria de ser aixecada la construcció per calcular-ne les proporcions i el impacte visual en el territori. Sobre aquesta tela va ser-hi pintada, la imatge de la Masia tal com havia de quedar.

 

Víctor Balaguer va deixar constància escrita d’una visita que va fer a la Masia al 1885. Descrivia la poca distància amb Vilanova i també el camí d’accés on també s’hi veu el baluard de la casa.

“Al pie, la noble villa que, cómo práctica muestra de floreciente vida, ve alzar sobre sus barriadas las torres de sus iglesias, las chimeneas de sus fábricas y la cúpula de su Biblioteca-Museo, patente revelación de que en aquel pueblo anidan los tres grandes gérmenes de la actividad humana: la fe, el trabajo y el estudio”.

 

I evocant a la cambra mortuòria del poeta escriu també Balaguer: “Recuerdo perfectamente…el día en que este aposento vió penetrar á un grupo de poetas catalanes, y recuerdo también como todos descubrieron ante el retrato y como uno de ellos, con voz entrecortada por la emoción y solemnidad del acto, leyó una de las más bellas poesías de Cabanyes”.

 

BIBLIOGRAFIA: PI DE CABANYES, ORIOL. La petita història de tres peces. Una pintura d’arquitecte. SOLÀ DE ANDRÉS, Xavier; VIVES, Mª Rosa; TUBAU, Albert; PI DE CABANYES, Oriol; PUIG ROVIRA, Francesc X; ROVIRA, Mònica, MARSÉ, Pere. Art. Cultura. Economia i societat a la Masia d’en Cabanyes. Vilanova i la Geltrú: Consell Comarcal del Garraf, Centre d’interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes, 2014, 24-26.