Retrat de Manuel de Cabanyes de Sinibald de MasRetrat de Manuel de Cabanyes de Sinibald de Mas.
Vers 1830. Pastel sobre paper

Sinibald de Mas va ser company de Cabanyes a la Universitat de Cervera. Va ser un personatge extraordinari: pintor, escriptor, ambaixador, aventurer, pioner de la fotografia, etc. El retrat està fet en vida del poeta.

 

 

Autoretrat_Ramon_Mar_AlsinaAutoretrat. Ramon Martí Alsina.
Mitjan segle XIX. Oli sobre tela

Ramon Martí Alsina està considerat, amb Fortuny, el millor pintor català del segle XIX. El fet de ser un autoretrat fa imaginar l’amistat que tenia amb els Cabanyes.

 

 

BatallaBatalla.
Oli sobre coure. Anònim.
Segle XVIII.

L’única obre del gènere històric que hi ha a la masia, té elements èpics i orientalistes (otomans). Feta sobre coure per destacar-ne el color.

 

 

Oda a la lunaOda a la luna.
Manuscrit de Manuel de
Cabanyes. 1833.

La lluna, inspiració romàntica per excel•lència, és el tema d’aquest manuscrit del poeta.

 

 

Mi liraPreludios de mi lira.
Manuel de Cabanyes. 1833

Edició original, sense datar ni signar, de les escassíssimes que se’n conserven.

 

 

 

El PenjatEl penjat o Vaixell i mort
Llorenç de Cabanyes i Olzinelles.
Oli sobre cartró.

Mitjan segle XIX. Obra d’un romanticisme extrem, recull com cap altra l’atmosfera romàntica que amarava els Cabanyes.

 

 

MaquetaMaqueta de la masia Cabanyes.
Finals del segle XVIII.
Fusta.

Anterior a la pròpia casa, atribuïda fa poc a l’arquitecte Domenico Bagutti.

 

 

Catedral de MallorcaCatedral de Mallorca.
Joaquim de Cabanyes.

Oli sobre tela. Mitjan segle XIX.

Singular obra de format rodó, combina el paisatge gòtic amb l’activitat popular relacionada amb el mar.

 

Piano ClementiPiano Clementi.
Anglaterra. Clementi & co.
Principis del segle XIX.

Moble neoclàssic. Un dels primers pianos verticals creat pel compositor Clementi.

 

 

ArpaArpa.
França. Principis del segle
XIX. Neoclàssica.

Aquest instrument s’escampà entre la burgesia com a símbol de benestar econòmic i posició social.

 

 

Santa Rosa de LimaSanta Rosa de Lima.
Anònim, Oli sobre tela. Segle XVIII.
Vers 1830. Pastel sobre paper.

L’obra barroca més gran de la masia, sovint es confon amb santa Teresa.

 

 

Obres de Lord ByronObres de Lord Byron.
Segle XIX. Biblioteca

L’escriptor simbolitza l’home romàntic per excel•lència. Els Cabanyes n’eren admiradors i n’adquiriren l’obra fora del país.

 

 

EstrisEstris del pintor Alexandre de Cabanyes.

En aquesta cambra hi hem col·locat els estris de pintura que va fer servir Alexandre Cabanyes fins al final de la seva vida.

 

 

 

Obres de OssienObres d’Ossian
Segle XIX. Biblioteca.

Col•lecció dedicada al bard nòrdic Ossian i recuperada per l’escriptor James Macpherson. L’essència del Romanticisme. Els Cabanyes en van fer “proselitisme”.

 

 

Esfera armillarEsfera armil•lar i globus terraqüi.
Finals segle XVIII. França

Elements imprescindibles de qualsevol biblioteca. El globus té una llegenda on s’indica que “s’han incorporat els darrers descobriments del capità Cook”.

 

 

Mobiliari Sala RusaMobiliari sala russa.
Fusta de roure. Rússia. Segle XIX.

El raïm és omnipresent a tot el mobiliari. Símbol de la riquesa dels Cabanyes i, també, de prosperitat. Els Cabanyes portaven vi i aiguardent fins a terres russes.

 

 

Retrato Manuel de CabanyesRetrat de Manuel de Cabanyes.
Joaquim Espalter. Oli sobre tela.

Retrat que idealitza el poeta i model de la majoria de retrats posteriors .Val a recordar que Espalter va ser pintor
d’Isabel II.

 

 

Llit colonialLlit colonial.
Segle XVIII. Fusta i tela. Catalunya.

Aquí va morir Manuel de Cabanyes. És un excepcional moble d’estil colonial, imita les plomes d’estruç i té una
estètica propera a l’orientalisme.

 

 

BraseroBraser.
Bronze. Segle XIX. Estil imperi.

Aquest braser va ser robat i,més tard, recuperat gràcies a la seva singularitat decorativa que el fa únic.