La Sala de música de la Masia d’en Cabanyes allotja una important col·lecció pictòrica amb quadres de diferents procedències, èpoques i temàtiques. Entre ells destaquen les obres religioses com aquesta “Coronació d’espines”, d’autor anònim, de l’Escola Flamenca (s. XVII principis del s. XVIII). Aquesta obra pertany a la col·lecció de la Masia d’en Cabanyes des de fa molts anys, ja que la trobem anomenada al llistat que fou elaborat a finals de la vida de Josep Anton de Cabanyes, cap a 1850 i que ens permet reconstruir la col·lecció original resultat de l’afició per les arts i les lletres del fill gran dels Cabanyes. “El Catálogo y descripción de algunos cuadros que posee Dn. José Antonio de Cabanyes” són una mostra del seu gust artístic i també, una manera d’expressar-se com a crític d’art i l’estètica ” ....que ell mateix cultivà fixant el record de les impressions que li causaven les obres i els espais que visitava….Josep Anton, però, tenia clar que el sentit últim del seu catàleg consistia a fer valdre la col·lecció que havia aplegat. Amb l’esperança que els seus hereus sabrien apreciar, conservar i prosseguir – com de fet succeí – la seva tasca “(*)
La coronació d’espines que en el catàleg queda atribuït com “De Antonio Van Dyck ” i anomenat “Jesus coronado de espinas” és un oli sobre coure de 24 x 18 cm que, certament pot ser adscrit a l’escola Flamenca final del s. XVII principis del s. XVIII
L’episodi de La coronació d’espines, s’exposa en l’Evangeli de Sant Mateu, Marc i Joan (Mateu 27, 27-30; Marc 15, 16-20; Joan 18.7; Joan 19, 2-15). Els soldats del governador Pilat porten a Jesús després de la flagel·lació, a l’interior del pretori del palau on els soldats reunits, el vesteixen de color porpra, li col·loquen al cap una corona d’espines que han trenat. Després li col·loquen a la mà dreta una canya i desfilant davant d’ell, el menysprea dir-li: “Salut, rei dels Jueus” i, sostraient-li la canya, el glopejaren i maltractaren. Després de la tortura, el tornaren a vestir amb les seves robes i el dugueren a crucificar.
En el cas de la petita peça que es troba a la Masia, el mateix Josep Anton, en fa la descripció que tot seguit expressem:” Jesus coronado de espinasDe Antonio Van Dyck [ratllat en llapis i escrit «Miguel»]. Escuela Flamenca . El cuadrito de este numero es propiamente una miniatura, siendo admirable que lo concluido de la obra, no le cual suele amenudoninguna dureza, ni le quite aquel vago del ambiente, que es una de las calidades peculiares á las excelentes producciones de esta clase entre los flamencosy sobre todo con respecto al insignisimo maestro de quien se supone ser la presente pintura. Fuera por demás detallar aquí las otras muchas prendas de esta bellísima composición, superior sin duda á todo encomio, y sobre la cual reposa siempre tan gratamente la vista. No podemos menos de señalar la idea rara de haber cubierto la facha de uno de los sayones con la propia mano. Esta pintado sobre cobrey tiene de alto diez pulgadasy de ancho 7 pulgadas con 8 lineas“.(**)

(*) Francesc Miralpeix Vilamala.- Pintura i gust col·leccionista de Josep Anton de Cabanyes 1797- 1852)
(**) per saber més de la col·lecció de Josep Anton de Cabanyes que es visita a la Masia d’en Cabanyes podeu consultar: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v15-miralpeix/300-pdf-ca : Col·leccionisme i gust artístic de Josep Anton de Cabanyes i Ballester (1797- 1852) a través del manuscrit Catálogo y descripción de algunos cuadros que posee Dn. José Antonio de Cabanyes (c. 1850) de Francesc Miralpeix