El Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes ofereix noves propostes educatives en format presencial i digital

“Una casa ben curiosa i singular”

El Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes (CIRMAC) presenta quatre noves propostes educatives adreçades a diferents nivells i amb noves metodologies que permetran millorar l’experiència i oferir nous recursos als centres educatius, tant en l’àmbit digital com el presencial.

“Elles. El camí cap a la igualtat. Parlen les dones de la Masia d’en Cabanyes”, “Una casa ben curiosa i singular”, “El secret dels Cabanyes”  i “Seguint el traç dels romàntics” són les novetats que el CIRMAC presenta en l’àmbit educatiu i que se sumen a les propostes habituals: “La Masia d’en Cabanyes: bosquet, art i cultura”, “Els Cabanyes, el segle XIX i el Romanticisme” , “Història i modernitat: Els Disparates de Goya” i “Cultura i Esport a la Masia d’en Cabanyes”.

La Masia d’en Cabanyes és una casa-museu que narra la història d’una família benestant del segle XIX que esdevingué introductora d’una nova corrent artística al nostre país, el Romanticisme. Els Cabanyes es dedicaren al comerç de vins i aiguardents però també al col·leccionisme, a cultivar i compartir la cultura. Venir a la Masia d’en Cabanyes significa conèixer i aprendre molts aspectes de la nostra història, però també significa descobrir, observar, reflexionar, experimentar i jugar.

Venir a la Masia és també gaudir de la natura. El bosquet, l’esplanada i la zona de pícnic. Les set hectàrees de parc són un espai de referència de la ciutat, un espai proper de desconnexió.

Des de la situació de pandèmia de la Covid-19, el CIRMAC ha establert totes les mesures de seguretat per a acollir visites i activitats escolars amb totes les garanties que ofereix un espai cultural. Els centres educatius que han anat a fer una visita o activitat al museu durant aquest temps han pogut gaudir de manera segura dels espais i recursos que aquest ofereix. Tanmateix, durant aquesta etapa aquest museu també ha volgut reflexionar sobre com ser més útil, més proper i present entre la comunitat educativa, cercant facilitar l’accés al coneixement i al gaudi del nostre entorn de manera satisfactòria tant per l’alumnat com pel professorat, i sobretot esdevenir un espai adaptable a qualsevol circumstància i necessitat. En aquest sentit, el CIRMAC ha treballat en la millora de l’experiència educativa, creant i millorant quatre línies d’activitat i propostes que es descriuen tot seguit.

 

ELLES. El camí cap a la igualtat. Parlen les dones de la Masia d’en Cabanyes

ELLES. El camí cap a la igualtat. Parlen les dones de la Masia d’en Cabanyes és una nova proposta que s’adreça al cicle superior de primària i a secundària, i que es planteja com a recurs en matèria d’educació cap a la igualtat, amb l’objectiu contribuir a formar infants capaços d’identificar les discriminacions i desigualtats de gènere i fomentar una transformació en les relacions.

L’activitat permet posar de relleu les dones que van viure o van tenir alguna relació amb la Masia d’en Cabanyes. ELLES: les mares, les filles, les àvies, les companyes… que volem que no siguin oblidades. Pel qui eren, pel que van protagonitzar i pel que representaven cadascuna en el seu moment, i reflexionar-hi.

La visita, a la llum de la mirada feminista, pretén revisar la història oblidada d’aquesta finca que fou residència dels Cabanyes, una família viatgera, emprenedora, creadora, culte, que representa els valors de la il·lustració. A la Masia hi descobrim la bellesa d’una casa neoclàssica única al país, i als seus espais íntims – en la suposada neutralitat de les habitacions-, hi copsem les relacions socials i de poder, l’estètica i la simbologia dels espais, i la construcció d’identitats.

Invitem, doncs, en el marc dels espais íntims de la Masia d’en Cabanyes, a conèixer Mª Dolors de Cabanyes i Ballester (1812- ?),  Pepita d’Olzinelles i Romero (1810-1844), Antònia Inglada i Moragas (1811-1876)  i Núria de Cabanyes i Ricart (1919-1942), entre d’altres, a rescatar de l’oblit la seva trajectòria vital i personal, i parlar sobre elles com a coprotagonistes de la història cultural, social i econòmica del país i de la ciutat de Vilanova i la Geltrú. Com a mínim.

La visita també permet, tenint en compte el que ens transmet la casa-museu,  analitzar i repensar la memòria col·lectiva: revisar, investigar, interpel·lar-nos sobre els rols i models socials i de gènere. Fem en aquest cas, una proposta de memòria des de la revisió.

En els darrers anys hi ha hagut canvis significatius en relació a la igualtat de gènere. L’evolució econòmica, social i cultural, i les lleis per la igualtat han suposat canvis importants en la posició de les dones: treball remunerat, espai públic i espai polític, no són, ara, exclusius dels homes. Les relacions socials i econòmiques i les seves condicions de vida encara il·lustren desigualtats en els salaris, en els llocs de treball, en la cura i atenció als altres, en la violència masclista i en la invisibilitat.

Amb la proposta volem contribuir a canviar la mirada que s’ha imposat sobre les dones perquè han estat socialitzades en un entorn patriarcal i amb uns valors no igualitaris. Proposem, doncs, una mirada critica del que hem après, intentar contribuir a educar les generacions futures amb valors mes equitatius i igualitaris.

En aquest darrer sentit, la proposta ens apropa a la voluntat transformadora dels museus en l’àmbit educatiu, per a fomentar el sentit crític, transmetre i crear valors a través de la memòria i contribuir al benestar de les persones a traves de l’art.

 

Una casa ben curiosa i singular

Una casa ben curiosa i singular és una activitat que s’adreça a grups escolars del darrer cicle d’educació infantil i a primària, fins a l’edat de vuit anys, i que té per objectiu conèixer el nostre entorn, el nostre passat i observar els canvis en la societat i la manera de viure al llarg del temps.

La proposta es desenvolupa a les estances conservades d’època de la Masia d’en Cabanyes, un espai que ens mostra com vivia una família benestant durant el segle XIX i que ens permet descobrir i imaginar-nos com era el dia a dia d’aquesta família d’ara fa dos-cents anys. Les estances, mobles, llibres, objectes i decoració ens transporten al passat, i a través de la pròpia curiositat els infants detectaran elements, objectes i espais que són molt diferents del que avui en dia trobem a les nostres cases. A través d’un joc participatiu d’observació, diàleg, anàlisi i memòria, l’alumnat haurà de connectar i relacionar els elements antics que es troben a la masia amb el seu homòleg en versió moderna i, en el cas dels que son propis de la masia, recordar en quines estances o espais es troben. Tot plegat els permetrà comprendre el passat i l’evolució al llarg del temps, i coneixeran alguns invents del segle XIX que van fer canviar el món.

Per tal de contribuir a millorar la seva interactivitat i manipulació, fer-la més visual i adaptada als grups d’edats especialment de cicle infantil, enguany s’ha renovat el mobiliari i material de l’activitat, apostant per materials sostenibles.

 

 

El secret dels Cabanyes. Escape Room virtual a la Masia d’en Cabanyes 

En l’àmbit dels recursos educatius al web, el CIRMAC presenta dues propostes. Per una banda s’ha desenvolupat un nou joc interactiu i digital que permetrà a l’alumnat aprendre i divertir-se amb la Masia d’en Cabanyes sense haver de fer el desplaçament. Es tracta d’El Secret dels Cabanyes. Escape Room virtual a la Masia d’en Cabanyes, una proposta lúdica i didàctica en format digital i amb un llenguatge diferent que pot realitzar-se també com a complement a la visita presencial, i que de ben segur permetrà a l’alumnat crear una connexió diferent amb el museu. L’activitat s’enfoca a centres educatius, per a poder realitzar-se a classe – és un treball d’equip, recomanada a grups a partir de cicle mitjà – tot i que l’experiència és adaptable a qualsevol tipus de grup o inclús per a fer de manera individual.

El secret dels Cabanyes consta d’un seguit de proves a resoldre dins una Masia d’en Cabanyes virtual. Des d’un plantejament inicial, els participants hauran de realitzar un recorregut per l’ interior de la casa descobrint i adquirint coneixements per tal d’anar superant els diferents obstacles. La resolució d’aquests els guiarà fins a la resolució final de l’enigma proposat.

Els participants de l’activitat seran rebuts a la pàgina inicial del joc, on se’ls explicarà les normes i el plantejament base. L’acció se situa l’any 1837. En Josep Anton de Cabanyes ens ha deixat “Notas y observaciones hechas en mi viaje y permanencia en Mallorca”, el seu llibre, en què just a l’inici podem trobar un paper escrit, el qual ens explica que a la Masia va deixar un secret amagat.

La trama segueix una línia que fa circular als participants per totes les estances de la casa, i el contingut de fons està basat en el coneixement real de la família Cabanyes però amb algunes llicències dramàtiques que resulten interessants de cara a fer la dinàmica del joc, que com és habitual contempla un plantejament, nus i desenllaç.

Els jocs d’Escape Room fomenten el treball en equip i permeten consolidar les relacions interpersonals entre els components del grup, tot d’una manera lúdica i entretinguda. Perquè, un dels condicionants per millorar el treball en equip és la realització d’activitats fora de l’ambient habitual. És en aquest punt on afloren els aspectes característics de cadascú, ja que s’ha d’adoptar un rol dins de la dinàmica creada de manera conjunta i relacionar-se amb la resta des d’aquest punt.

Les Escape Room no van ser creades per a jugar sol, aquestes sempre proposen un repte que requereix l’ús de la intel·lectualitat col·lectiva, fins i tot físicament parlant, moltes vegades és impossible superar un desafiament sense la col·laboració de diversos escapistes.

Així doncs, els objectius de la proposta que presentem són, per una banda, l’adquisició de coneixements sobre l’espai i els seus personatges històrics, per l’altra, el treball en grup: tot i que es pot realitzar de manera individual, està pensada per enfortir les relacions en una participació en grup. I finalment, la presència de l’equipament a través de canals que no són els habituals de forma presencial, de manera que es fa més accessible al seu coneixement o descobriment.

Per a jugar-hi, només cal entrar a la pàgina web www.masiadencabanyes.cat i accedir al seu enllaç.

 

Seguint el traç dels romàntics

Seguint el traç dels romàntics és la segona proposta que es planteja en format de recurs al web i que té per objectiu apropar els infants a la pintura de Joaquim de Cabanyes, un referent del paisatgisme romàntic del segle XIX al nostre país.

L’activitat consisteix a descobrir, observar i reproduir els paisatges de l’autor, que es caracteritza per composicions agradables i serenes on la figura humana sempre hi és present, absort en les tasques quotidianes i impassible davant la magnificència de la natura. Els infants hauran de recrear una de les seves peces o arribar a crear la seva pròpia obra, inspirada per l’artista.

Seguint el traç dels romàntics és una proposta que permet conèixer i valorar el nostre patrimoni, la nostra història i relat cultural. Permet conèixer els Cabanyes i els seus membres més rellevants, en aquest cas a Joaquim de Cabanyes (1799-1876), que dins la nissaga Cabanyes i en el context del Centre d’Interpretació del Romanticisme encarna la faceta pictòrica del Romanticisme. També, és una proposta que afavoreix la capacitat d’observació, la creativitat i l’educació artística.

Tot i ser una activitat pensada per a desenvolupar-se al museu a partir d’un recorregut previ per les estances i per la col·lecció pictòrica, les circumstàncies del confinament per la pandèmia van propiciar presentar-la també com a un recurs més per a fer a  distància, a l’aula o a casa, i que se seguirà oferint en paral·lel en format presencial.

Les visites i activitats educatives del CIRMAC es poden concertar a través del correu electrònic masiadencabanyes@ccgarraf.cat o bé trucant al telèfon 93 811 57 15, en qualsevol moment al llarg del curs escolar. Totes les propostes es troben detallades a la pàgina web www.masiadencabanyes.cat.

L’oferta educativa és flexible i es pot adaptar en qualsevol moment a les necessitats i propostes realitzades des dels centres educatius. Aquest és un museu que per la seva temàtica permet abordar molts temes dins els àmbits de l’art, història i societat. Cal posar de relleu que és un espai envoltat de natura, amb set hectàrees de parc i zona de pícnic que permeten completar la visita i/o passar-hi el dia sencer, és accessible per a venir en bicicleta, a peu i o bé en autocar.

El CIRMAC és obert al públic els caps de setmana d’11 a 14h, es realitzen visites comentades a les hores en punt, 11h, 12h  i 13h. L’aforament és limitat, garantint visites segures i saludables, i cal fer reserva prèvia a través del correu electrònic  masiadencabanyes@ccgarraf.cat o bé a info@arccultural.cat, si és en cap de setmana.