Oriol Pi de Cabanyes torna a ésser el protagonista d’una visita temàtica a la Masia d’en Cabanyes.

Alexandre de CabanyesAquest dissabte a les 12h. Oriol Pi de Cabanyes, net del pintor Alexandre de Cabanyes, realitzarà un recorregut –personal i familiar– a la casa que va ésser habitada per el seu avi i per moltes altres persones, que hi han deixat la seva petjada cultural.

En aquesta visita, Oriol Pi de Cabanyes ens recordarà que “la Masia en Cabanyes (així s’ha anomenat tradicionalment, segons la peculiar manera vilanovina de designar els noms dels masos) és, en realitat, una vil·la a la manera de les “villae” romanes de l’antiguitat (una hisenda enmig del camp pensada com a unitat de vida i de producció agrícola) i està feta amb l’estil que van voler recuperar com a model, tant el Renaixement com el Neoclassicisme, sobretot a la Itàlia del Nord, especialment al Vènet i a la Toscana. La Masia segurament ha estat construïda per Domenico Bagutti, a qui es pot considerar “l’arquitecte italià” (era del cantó italià de Suïssa), que segons la tradició familiar va imaginar aquesta vil·la amb simetries pròpies del Palladio”.

A partir d’aquest recordatori, Oriol Pi de Cabanyes, condueix als assistents per “un passat que li es conegut”. És en aquest sentit, que el seu recorregut ens porta a conèixer els orígens dels primers Cabanyes que, vinguts d’Argentona, es van instal·lar a la Plaça de les Cols i a la Masia d’en Cabanyes. També explicarà la història dels objectes, els llibres, els mobles i les peces pictòriques més significatives, així com els aspectes més rellevants de diferents persones de la nissaga Cabanyes, d’acord amb la recerca  i amb la transmissió oral que va compartir amb el seu avi i els seus pares.

Serà un relat històric, social i cultural dels Cabanyes a través d’imatges i records, tots ordenats en funció de l’interès i relleu  arquitectònic (les cases d’Argentona renaixentistes, les de  Vilanova i la Geltrú), l’interès del  mobiliari, els objectes encara presents a la Masia (àmfores per trasllat l’oli o el vi, l’ós que va venir de Rússia , el piano clementí que va venir de Londres, etc), els llibres (de comptes, d’economia i originals) i l’obra pictòrica, tot acompanyat amb material fotogràfic, de l’arxiu personal de l’autor o de l’arxiu de la Masia d’en Cabanyes.