“Paisatge amb pont i figures” de Joaquim de Cabanyes

L’any 2006 es presenta la mostra “Del Romanticisme al Modernisme. Col·lecció de Pintura del Museu Diocesà de Barcelona”, en la qual va ser exposada l’obra de Joaquim de Cabanyes “Paisatge amb pont i figures”, un petit oli sobre fusta datat l’any 1869.
Com és habitual en aquestes imatges romàntiques la protagonista és la Natura, en tota la seva esplendor. Veiem algunes figures humanes a dalt d’un petit pont al centre de la composició i a la dreta acompanyant un ramat d’animals de pastura que es troben sota esplendorós conjunt d’arbres. Es tracta d’una típica representació del món rural on els personatges representats no treuen importància al motiu pictòric de l’obra: La plasmació de l’entorn natural. Aquest està constituït per la gran arbrera que domina la part dreta de la imatge i al fons un gran cel ple de núvols. S’aprecien els colors propis de la natura, els diferents matisos del verd dels arbres i els tons ocres de la terra.
La localització del paisatge, segons Oriol Pi de Cabanyes* podria ser d’un indret del Garraf: “Em sembla poder localitzar aquest indret de fa un segle i mig en la perspectiva que s’obre des del castell de Ribes (o de Sant Pere de Ribes, al Garraf) fins al mar de Miralpeix, entre Vilanova i Sitges, amb la torre del Carç entremig”.
Joaquim de Cabanyes fou una gran referent del paisatge romàntic a les nostres terres. Una de les grans aportacions d’aquest moviment va ser la descoberta de l’escena paisatgística com a gènere en si mateix, on la Natura apareix esplendorosa deixant de ser un mer fons de les escenes tradicionals dels segles anteriors, sent representades de manera natural fugint de les composicions escenogràfiques d’èpoques precedents.

*Bibliografia: Catàleg de l’exposició “Del Romanticisme al Modernisme. Col·lecció de Pintura del Museu Diocesà de Barcelona”. Museu Diocesà de Barcelona. 2006.