Activitat: Història i modernitat: els “Disparates” de Goya

Una de les joies del fons de la Masia d’en Cabanyes es la col·lecció de dotze gravats de la sèrie Disparates, de Francisco de Goya

 Es tracta d’unes peces úniques, proves d’assaig, realitzades abans de la primera tirada. Aquest fet ens indica també l’excepcionalitat d’aquesta família, aficionada a les arts, la cultura i l’educació. Veniu a descobrir què son les proves d’assaig, qui era Goya i què ens expliquen aquestes estampes. 

DisponibilitatDates i hores a convenir
Preu50€ per grup/classe
Durada90 minuts per sessió
CapacitatMàxim 25 alumnes per sessió
AdreçadaEd. Secundària
quart d'ESO

Batxillerat
ObservacionsAdaptació de la visita a les característiques del grup.

Els Disparates són la darrera sèrie de gravats que va realitzar Goya abans d’emigrar a Bordeus el 1824, i mai la va arribar a veure impresa.

El conjunt està format per un total de 18 planxes, que actualment es troben a la Calcografía Nacional de España, a les quals cal sumar unes altres 4 que, després d’haver passat per diferents propietaris, l’any 2011 va adquirir el Museu del Louvre de París. Val a dir que mai s’ha editat un tiratge que inclogués totes les 22 planxes.

Es desconeix amb certesa documental l’ordre del conjunt, del qual sols es coneixen 13 proves d’estat. Igualment es creu que podria estar inacabat. El nom de Disparates deriva de les anotacions manuscrites que apareixen en algunes proves d’estat conservades, tot i que també és coneguda amb el nom de Proverbios. Altres noms que han rebut aquestes estampes han estat els de Caprichos segundos, Caprichos fantásticos o Sueños.

Fins a recalar a la Calcografia Nacional, les 18 planxes de Disparates van passar per diverses mans després que Goya les deixés a la Quinta del Sordo, la seva darrera residència a Espanya abans d’emigrar a Bordeus i on executà les  Pintures Negres. L’any 1862 la Real Acadèmia de San Fernando adquirí les planxes i en feu una primera edició l’any 1864. Anterior a aquesta data, es té constància de proves d’estat i proves d’assaig, catalogades per T.Harris en el seu catàleg raonat de 1964, considerat el més complet i encara vigent de l’obra gravada de Goya. Quant a les 4 planxes restants, la seva primera edició fou l’any 1877 a la revista L’Art, a París.

Pel que fa a la tècnica emprada, Goya continua la línia de les sèries anteriors. L’element que més destaca dels Disparates, però, és el gran domini de l’artista sobre el treball amb aiguafort, que combina amb aiguatinta, sovint brunyida, per crear els efectes lumínics i volumètrics; per als retocs empra burí i punta.

Aquesta proposta, adreçada especialment a alumnes de batxillerat, té per objectiu apropar l’obra i figura de Francisco de Goya i la sèrie de gravats que podem veure a la Masia d’en Cabanyes.

“S’ha conclòs que són proves pòstumes, d’assaig, abans de la primera edició del 1864 i que, cronològicament se situen entre el 1854 i 1863. Les proves d’assaig es defineixen com les que un cop acabat el gravat de la planxa, abans del tiratge definitiu, s’imprimeixen per a provar diferents tons de tinta, papers, intensitat d’entitat, nivell de pressió, etc. Son poques i rares”. M. Rosa Vives, catedràtica de pintura i gravat de la UB

 

Goya, un dels noms més importants de la història de l’art universal i considerat un dels artistes més moderns i trencadors del seu temps, representà als  Disparates un retrat de la societat on l’abús del poder i l’engany es barregen amb la fragilitat i el terror a través d’imatges de ple domini del clarobscur. L’element clau de la sèrie,  però, i el que l’ha fet ser considerada com l’inici de la modernitat artística, és la seva perspectiva atemporal i universal: a través de les diferents escenes representades podem observar com els valors culturals, històrics i polítics que Goya presenta poden ser llegits des de la nostra contemporaneïtat i realitzar una lectura transversal entre passat i present que ens permeti reflexionar sobre la història i el seu significat.

 

Descripció detallada

L’activitat consta de tres parts. A la primera, visitarem les estances privades dels Cabanyes, on s’introduirà la història i orígens de la família i en descobrirem la seva excepcionalitat en quan a l’interès de la família per les arts, la cultura i l’educació, que es plasma a través de la seva col·lecció de pintura i llibres. Aquest context ens serà útil per a entrar en la temàtica principal de l’activitat i descobrir una part concreta de la col·lecció pictòrica, els gravats de Goya. Per a aquesta part ens desplaçarem a l’Espai Goya, ubicat a la mateixa planta noble, on es realitzarà una contextualització sobre l’obra i figura de l’artista per a entrar després en els detalls de la sèrie. La contemplació  dels gravats acompanyada de les explicacions del/la guia permetran aprofundir en els seus significats i en la tècnica artística, així com gaudir de la vessant estètica de les peces. La tercera i darrera part de l’activitat consistirà en una reflexió i debat conjunt sobre aquesta manifestació artística en la que Goya va projectar la seva visió del món i que contenen la seva essència. L’alumnat l’analitzarà amb actitud crítica i reflexiva, valorant la seva simbologia, el seu llenguatge, i s’intentarà traslladar aquesta lectura en el nostre context actual, doncs l’obra permet interpretar-se de manera atemporal. Es considera que amb els Disparates neix la modernitat, amb la subjectivitat absoluta de creació per part de l’artista i la permissivitat de vàries lectures sobre l’obra d’art per part del públic. La reflexió permetrà abordar doncs la lectura dels Disparates en la nostra contemporaneïtat però també ens permetrà valorar el perquè la família Cabanyes adquirí aquesta col·lecció i, de nou, la seva simbologia, doncs en aquell moment encara no era generalitzat l’interès per aquest tipus d’art.

 

Material didàctic: