Josep Anton de Cabanyes, el Grand Tour i les seves col·leccions. Píndoles amb Francesc Miralpeix, doctor en història de l’art

Aquests dies commemorem els aniversaris de naixement (14/08/1797) i mort de Josep Anton de Cabanyes (11/06/1852), i ho fem de la mà d’en Francesc Miralpeix, doctor en història de l’art i autor del llibre “El Grand Tour de Josep Anton de Cabanyes i Ballester (1797-1852). Viatges i afició col·leccionista a la llum d’Europa”, recentment publicat.

A través d’unes píndoles en vídeo Francesc Miralpeix us anirà explicant alguns detalls destacats d’aquest personatge singular de la nissaga dels Cabanyes, conegut no només per ser un ric comerciant vilanoví, sinó també per la seva formació exquisida i rigorosa, per les seves habilitats pictòriques i per la seva afició de col·leccionista.

El gust pictòric de Josep Anton de Cabanyes coincidia amb els pintors que s’havien format en un entorn conegut com classicisme acadèmic o barroc acadèmic, tant francès com italià. Francesc Miralpeix ens explica que en la seva col·lecció de quadres, que es conserva a la Masia d’en Cabanyes, coincideixen obres de temàtica mitològica, en què prima el dibuix, i que també tenia un gust especial per l’obra del pintor barroc català Antoni Viladomat, per la manera com treballava i dibuixava. La seva col·lecció la coneixem través d’un catàleg manuscrit on ell mateix va voler registrar-hi les obres d’art que anava adquirint.

Francesc Miralpeix ens revela que en la formació de les elits de l’època es considerava que les persones il·lustres no només havien de saber sobre art sinó que sovint l’havien de saber practicar. I aquest és el cas de Josep Anton de Cabanyes, qui a més de ser gran lector i escriptor, hi ha testimonis que evidencien que també era bon dibuixant i bon pintor. A la Masia d’en Cabanyes es conserven quatre al·legories de les estacions, amb representacions femenines, que Josep Anton va dibuixar per la seva esposa, la Pepita Olzinelles, i anaven acompanyades d’una carta d’amor.

Entre les obres que es poden apreciar a la pinacoteca de la Masia d’en Cabanyes hi ha una sèrie de quadres, majoritàriament de format reduït, que Josep Anton de Cabanyes va comprar durant el Gran Tour, aquell viatge que va emprendre per Espanya, Anglaterra, França, els Països Baixos, Suïssa i Itàlia entre el 1816 i el 1824, com una manera d’enriquir la seva formació i també d’ampliar la seva col·lecció. En Francesc Miralpeix ens ensenya aquests quadres, que formen part de diferents escoles pictòriques i que sovint eren adquirits en mercats, molt atractius en aquella època.

En els darrers anys s’ha fet un esforç per explicar la història de les dones de la Masia d’en Cabanyes, perquè elles no han estat habitualment les protagonistes del relat històric de la casa-museu. S’han programat diverses activitats per descobrir la història de les dones vinculades a la nissaga Cabanyes, dones que van viure entre principis del segle XIX i del segle XX. En Francesc Miralpeix ens apropa a la història de la Josefa “Pepita” Olzinelles, esposa de Josep Anton de Cabanyes.

A la Masia d’en Cabanyes es conserva una carta en què Josep Anton de Cabanyes explica a la seva futura esposa, la Pepita Olzinelles, què representen les pintures de la col·lecció “Les quatre estacions” que ell ha pintat per a ella. Francesc Miralpeix ens detalla per què són especialment singulars aquestes obres.

A la Sala Alexandre de la Masia d’en Cabanyes es conserva el retrat “Josep Anton de Cabanyes” que se li atribueix a Pelegrí Clavé, pintor romàntic català. A través de l’anàlisi d’aquesta pintura, del pentinat i de la vestimenta, Francesc Miralpeix ens descriu la indumentària de l’època i la personalitat elegant de Josep Anton de Cabanyes.

A la Sala de la Música de la Masia d’en Cabanyes hi ha una sèrie de quadres que formen part de l’obra de Josep Anton de Cabanyes i altres que ell comprava en els seus diferents viatges per Europa. Francesc Miralpeix ens apropa a la col·lecció pictòrica de Josep Anton de Cabanyes i a les escenes de ruïnes i mitologia, presents a les obres.